La Russophobe has moved!

You should be automatically redirected in 6 seconds. If not, visit
http://larussophobe.wordpress.com
and update your bookmarks.

Sunday, January 20, 2008

The Sunday Outrage: Annals of the Neo-Soviet Crackdown on the Press

It's hard to overstate the extent to which Russians are slowly being cut off, just as in Soviet times, from the outside world. True reporting is driven daily into more and more obscure corners of the Internet, and sooner or later will be extinguished even there.

Other Russia reports on efforts to shut down Novaya Gazeta:

Starting in January 2008, “Novaya Gazeta in St. Petersburg,” a local edition of Russia’s most prominent independent newspaper, will no longer appear in newsstands of the Leningrad Oblast. The area’s two largest newspaper distributors, Lenoblpechat and Nevoblpechat, have refused to carry the publication, according to a statement from the paper’s editors. The distributors blame the move on “a shortage of commercial interest.” However, local readers have told editors that the newspaper is being whisked off the shelves, and is always difficult to find at kiosks. Meanwhile, one of the paper’s journalists has been fined 500 rubles (€13.91 or $20.46) for his work on the “Dissenters’ Marches,” according to Fontanka.ru. The reporter was charged with disobeying orders from authorities.

Novaya Gazeta is far from the first local publication to face pressure from the district. Some experts believe that the move is the latest tactic used by the governor of the Leningrad Oblast, Valery Serdyukov, in an attempt to create an informational blockade of mass-media not loyal to the administration. Another local Novaya Gazeta edition in the city of Samara stopped publication in late 2007, under even harsher force from above. The paper’s computers were repeatedly confiscated, reporters were detained near-daily, and a criminal investigation was launched against the editor-in-chief, Sergei Kurt-Adzhiev. Partner organizations, such as the paper’s printing house, were directly visited by militsiya officers and threatened. Novaya Gazeta’s troubles coincide with a report by the Glasnost Defense Foundation, which discusses the difficulties and dangers facing journalists and the media in today’s Russia.

News.ru reports (LR staff translation, not from our professional experts, corrections welcome) on efforts to prosecute those who dare to translate and republish reports from the Western press:

In Orlov Region the newspaper Red Line has translated and republished an article from the British daily The Guardian has encountered a problem with the local prosecutor's office, reports the Russian website Favorites. A translation of the article is also found on site InoPressa.ru.

Late last year, Red Line published a translation of a December 21, 2007 Guardian article by the paper's Moscow correspondent Luke Harding entitled "Putin, the Kremlin Power Struggle, and the $40 billion fortune." Recently, the editor of Red Line, Yuri Lebedkin, received a fax signed by the chief prosecutor of the department overseeing the execution of laws and regulations, Yelena Rybalkina demanding urgently the he come to the prosecutor's office in connection with the conduct of an audit on the factual basis of the publication. Lebedkin offered printouts from the website of the British newspaper as his explanation.

The Favorites website comments that experts in Orlov Region believe the action has been taken to "put the paper in its place" at the instigation of the regional administrator, and may be motivated as much by the current wave of anti-British hysteria as a desire to protect the reputation of Mr. Putin.

The statements published by the British newspaper were based on an interview with Russian political scientist Stanislav Belkovsky, who said that Putin during eight years in office secretly acquired control over more than 40 billion dollars. Belkovsky claimed that Putin owns shares in three major Russian oil and gas companies, sheltered by an "opaque network of offshore trusts." The President reportedly controls 37 per cent of the shares of Surgutneftegaz, whose capitalization is $20 billion, as well as 4.5 per cent of the shares of Gazprom. In addition, according to Belkovsky, Putin owns "at least 75 percent" of the Gunvor company - an oil trader registered in Switzerland. These figures Belkovsky have been reported by other newspapers as well, including the German daily Die Welt. No source was cited by Belkovsky.

Commenting on these developments, Belkovsky doubted they were directly ordered by Moscow and said he was inclined to believe that this is a local initiative. But did not rule out the possibility that the Kremlin could be behind it, stating that the authorities today are using any possible pretext to apply pressure to all opposition publications as a matter of policy.

RUSSIAN ORIGINAL

В Орловской области у газеты "Красная строка", которая напечатала перевод статьи британской The Guardian, возникли проблемы с прокуратурой, передает сайт "Избранное". Перевод этой статьи есть также на сайте InoPressa.ru.

В конце прошлого года "Красная строка" напечатала перевод опубликованной 21 декабря 2007 года статьи московского корреспондента Guardian Люка Хардинга под названием "Путин, борьба за власть в Кремле и 40 миллиардов долларов". Заголовок орловской газеты выглядел так: "Guardian: Накануне ухода Путина, в стенах Кремля происходит беспрецедентная битва вокруг многомиллиардного долларового состояния".

Теперь же редактор "Красной строки" Юрий Лебедкин получил факс за подписью начальника отдела облпрокуратуры по надзору за исполнением законов и законностью правовых актов Елены Рыбалкиной с требованием срочно явиться в прокуратуру в связи с проведением проверки по факту публикации. Лебедкину предложили предоставить распечатки с сайта британской газеты и дать объяснения.

Как пишет "Избранное", по мнению орловских экспертов, проверка может быть инициирована областной администрацией для того, чтобы "поставить на место" орловскую газету. Она критикует как федеральную, так и местную власть. Другие наблюдатели не исключают, что орловские прокуроры просто действуют в русле разгорающейся в России антибританской кампании.

Публикация английской газеты основывалась на интервью российского политолога Станислава Белковского, который заявил, что Путин за восемь лет пребывания у власти тайно приобрел контроль более чем над 40 миллиардами долларов.

Белковский утверждал, что Путину принадлежат крупные доли в трех российских нефтяных и газовых компаниях, укрытые за "непрозрачной сетью офшорных трастов". Президент якобы контролирует 37 процентов акций "Сургутнефтегаза", чья капитализация достигает 20 млрд долларов, а также 4,5 процентов акций "Газпрома". Кроме того, по версии Белковского, Путин владеет "как минимум 75 процентами" компании Gunvor – нефтяного трейдера, зарегистрированного в Швейцарии и основанного другом Путина Геннадием Тимченко.

Эти же цифры Белковский называл в интервью другим газетам, в том числе, немецкой Die Welt. Никаких доказательств своим заявлениям или ссылок на источники российский политолог в своих многочисленных интервью не приводил.

Комментируя проверку в Орловской области, Белковский сомневается, что она санкционирона Москвой и склонен считать, что это местная инициатива. О подобных инцидентах в других регионах политолог не слышал, но не исключил, что они в принципе возможны, поскольку сегодня власти стараются использовать любой повод, чтобы "прижать" оппозиционно настроенные газеты.

No comments: